Ugyldigt beløb

I denne artikel kan du læse hvorfor fejlbesked "Ugyldigt beløb" opstår, når du benytter e-conomic integrationen eller Smart Pay.

Fejlbeskeden "Ugyldigt beløb" opstår når du ændrer beløb, bilagsnr. eller fakturanr. på en leverandørfaktura i kassekladden, som allerede er blevet betalt (eller delbetalt) via November First.

Herunder kan du se hvordan fejlkoden opstår:

Lad os antage at vi opretter en leverandørfaktura på 284,- til leverandøren "Den Danske Pizza Leverandør A/S" i kassekladden. Denne faktura får Fakturanr. "12092225".

Går ind og betaler leverandørfakturaen på 284,-. Betalingen kommer frem ved at sætte flueben i "Medtag kladdeposteringer". 

Betalingen godkendes og gennemføres.

Efterfølgende går vi tilbage i kassekladden og ændrer beløbet på leverandørfakturaen fra 284,- til 108.284,-. Bemærk Fakturanr. og Bilagsnr. er uændret.

Når vi forsøger at betale den ændrede Leverandørfaktura......

Vil vi blive mødt med fejlbeskeden "Ugyldigt beløb".

Sådan retter du fejlen:

Fejlen opstår, fordi du allerede har betalt den pågældende leverandørfaktura. Hvis grunden til at beløbet på leverandørfakturaen er blevet ændret, skyldes at der mangler at blive betalt et beløb til leverandøren, skal du oprette en ny leverandørfaktura med et nyt unikt bilagsnummer og fakturanummer.

Hvis Leverandørfakturaen stadig er i kassekladden:

I ovenstående eksempel ville vi oprette en ny leverandørfaktura på det mangelende beløb 108.000,- med Fakturanr. "12092225rest", for at indikere at det er den samme faktura, med et restbeløb der mangler at blive betalt.

Hvis leverandørfakturaen er blevet bogført:

Hvis Leverandørfakturaen allerede er bogført, kan du blot tilbageføre denne og oprette en ny på det resterende beløb.